Matkani valokuvaajaksi on kertomus intohimosta. Aloitin kuvaamisen kuutisen vuotta sitten nähdäkseni, olisiko minulla sittenkin tapiumusta visuaaliseen ilmaisuun. Luonnossa olen liikkunut pienestä pitäen marjastuksen, kalastamisen ja metsästyksen mytöä, joten luontokuvaus olis luonnollisesti valokuvausharrastamisen muoto.
Seuraavaan tammikuuhun mennessä olinkin kuvannut todella paljon ja tutkinut kuvaamista teorian ja käytännön kannalta hyvin syvälle. Pian kamerakalustokin oli ammattimaista tasoa mahdollistaen luontokuvaamisen lisäksi lukuisat hääkuvauskeikat.
Vuoden 2018 loppupuolella olin uuden edessä yritysten kiihtyvien yhteydenottojen myötä ja lopulta perustin ensimmäisen yritykseni markkinointikuvien- ja videoiden tuottamisen mahdollistajaksi. Samoihin aikoihin päädyin onnekkaasti Panasonicin huomaan Pro Collaborator yhteistyön myötä, mikä takasi kaluston jatkuvan päivittymisen.
Sosiaalinen media on myöhemmin näytellyt merkittävää osaa tekemisissäni valokuvaajana ja lähes puoli miljoonaa seuraajaa eri kanavissa ei lienee sattumaa.
Pyrin työskentelyssäni absoluuttiseen autenttisuuteen. Koen vahvasti, että markkinointi on liian kiiltokuvamaista ja vaikeasti samaistuttavaa. Pienillä elementeillä video- ja kuvamateriaali saadaan huomattavasti helpommin lähestyttäväksi, jolloin se herättää näkijässään positiivisempia mielikuvia. Markkinointimateriaalin on oltava visuaalisesti sykähdyttävää, mutta samanaikaisesti helposti lähestyttävää ja ennen kaikkea aitoa. Usein tämä vaatii poikkeuksellisten valo-olosuhteiden kyttäämistä, mutta ne palkitsevat kuvaajaa myös monin tavoin kuvien ohella.
Jari ”Jarcce” Romppainen
Ota yhteyttä TÄÄLLÄ niin tehdään siistejä juttuja yhdessä!
Avainsanoja: Lappi, valokuvaaja, valokuvaus, videokuvaus, videokuvaaj-